Соціальна відповідальність в бізнесі (далі по тексту СВБ) - досить нове явище, яке отримало активний розвиток в ХХ сторіччі. СВБ полягає у добровільному прийнятті бізнесом відповідальності перед суспільством і всіма учасниками корпоративних взаємовідносин (співробітниками, акціонерами, споживачами, партнерами).
З одного боку, соціальна відповідальність в бізнесі вимагає певного фінансування і виділення коштів з бюджету компанії. З іншого боку - це потужний інструмент конкурентної боротьби, незважаючи на те, що виділені кошти не беруть безпосередньої участі в отриманні прибутку. Однак впровадження СВБ зміцнює позиції і покращує імідж бренду, сприяє посиленню довіри аудиторії до компанії.
Законодавство і СВБ
Певні складові СВБ мають правовий характер і регулюються законодавством:
- вимоги до якості пропонованих споживачам послуг і товарів;
- офіційні робочі місця і заробітна плата, фінансування розвитку персоналу;
- дотримання трудового, податкового, екологічного законодавства;
- ефективність діяльності: зростання економічної доданої вартості, добробуту акціонерів;
- дотримання етичних норм, виправдання суспільних очікувань;
- індивідуальні або партнерські соціальні програми і проекти з метою внесення вкладу в розвиток суспільства.
Внутрішня і зовнішня СВБ
Відповідно до класифікації СВБ від ООН, соціальна відповідальність в бізнесі може бути зовнішньою або внутрішньою.
До зовнішньої СВБ відносять:
- турботу про екологію;
- відповідальність перед споживачами;
- комунікації з владою;
- соціальні ініціативи та благодійність.
Внутрішня соціальна відповідальність в бізнесі включає:
- гідну, стабільну і своєчасну оплату праці;
- безпеку і комфорт робочого місця;
- соціальні гарантії, медичне страхування для персоналу;
- підвищення кваліфікації працівників: курси, тренінги;
- екстрений фонд фінансової допомоги.