Охорона праці на підприємстві – обов'язковий елемент функціонування будь-якого бізнесу, що регулюється державою. Згідно з Конституцією України, КЗпП, а також Закону України «Про охорону праці» №2694, кожен роботодавець зобов'язаний забезпечувати персоналу безпечні умови праці. Варто зазначити, що законодавство також покладає відповідальність й на працівників щодо виконання вимог охорони праці на робочих місцях.
Організація охорони праці на підприємстві є обов'язковою для підприємств, установ або організацій будь-якої форми власності та в усіх галузях діяльності, якщо фіз. особа – підприємець, або юр. особа використовує найману працю.
Крім того, в Україні діє ряд інших нормативно-правових актів та галузевих стандартів, згідно з якими здійснюється організація охорони праці на підприємстві, впроваджуються та функціонують системи управління охороною праці (СУОП).
Елементи СУОП
Закон «Про охорону праці» дає вичерпне роз'яснення поняття, згідно з яким охорона праці на підприємстві включає комплекс заходів наступного характеру:
- правові;
- організаційні і технічні;
- санітарно-гігієнічні;
- лікувально-профілактичні.
Зазначені інструменти, засоби й заходи, та в цілому організація охорони праці на підприємстві, спрямовані на забезпечення безпечних умов праці персоналу, збереження здоров'я і життя, працездатності співробітників.
Також законодавство чітко регламентує обсяги фінансування заходів з охорони праці: 0.5% від фонду заробітної плати по підприємству за минулий рік.
Реалізація СУОП
Організація охорони праці на підприємстві починається з розробки та фіксації в Колективному договорі плану комплексних заходів з охорони праці, що включає взаємні зобов'язання сторін: роботодавця і персоналу, щодо:
- умов праці;
- безпеки;
- режиму праці та відпочинку.
З метою підтримки ефективного функціонування СУОП, всі дані щодо безпеки праці повинні своєчасно і достовірно документуватися, а також необхідний регулярний аудит системи, аналіз і вдосконалення.
Зобов'язання сторін
Охорона праці на підприємстві є зоною взаємної відповідальності роботодавця і персоналу.
Обов'язки роботодавця:
- забезпечення належного рівня безпеки праці;
- контроль стану будівель і споруд, обладнання та механізмів, транспортних засобів і робочих місць;
- підтримання санітарно-побутових умов праці у відповідному нормам стані;
- забезпечення засобами індивідуального та колективного захисту в необхідній кількості та якості, в тому числі – спец. одягом;
- забезпечення трудової та виробничої дисципліни;
- створення умов для ефективної роботи персоналу і зростання продуктивності.
Обов'язки персоналу:
- сумлінне, своєчасне і точне виконання вказівок роботодавця;
- дбайливе ставлення до майна підприємства;
- дотримання трудової і виробничої дисципліни;
- виконання вимог з безпеки праці.