Вимоги до маркування, особливості нанесення маркування для експорту та внутрішнього ринку

Тема: Харчова безпека

Дата створення:

Останнє оновлення:

Неправильне маркування на упаковці може призвести до серйозних негативних наслідків для виробників і постачальників. Так, за підсумками 2021 року Держпродспоживслужба України повідомила про вилучення 19-ти тонн харчової продукції з невідповідним маркуванням та про призупинення діяльності 70-ти підприємств у зв'язку з виявленими порушеннями. На яких підставах можуть проводитися подібні перевірки та як підготуватися до них:

  • Аналіз маркування може бути заявлений у плані заходів чергової запланованої перевірки підприємства Держпродспоживслужбою.
  • У разі надходження скарг споживачів перевірка маркування може бути позачерговою.
  • При виявленні порушень маркування на упаковці продукції під час перевірки організації, що реалізує продукцію, Держпродспоживслужба може ініціювати подальшу перевірку виробника або постачальника, імортера.
  • Антимонопольний комітет також уповноважений проводити перевірки підприємств на підставі надходження відповідних скарг: порушення вимог до маркування продукції можуть надавати невиправдані конкурентні переваги.

Своєчасний експертний аналіз маркування на упаковці продукції забезпечить впевненість у відсутності порушень. Своєчасний аналіз маркування – це проведений до випуску продукції в обіг. Виявлені невідповідності мають бути усунені – таким чином можна уникнути настання негативних наслідків: скарг, вилучення партій продукції, штрафних санкцій та інших пов'язаних витрат, репутаційних втрат.

Маркування на упаковці: яких вимог необхідно дотримуватися

Для реалізації продукції в Україні маркування на упаковці продукції має відповідати вимогам наступних регламентів:

  • ЗУ "Про захист прав споживачів", ст. 15 – для непродовольчих товарів;
  • ЗУ «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» - для продовольчих товарів.

Залежно від виду продукції, деякі вимоги до маркування відрізнятимуться. В цілому ж, вимоги полягають у наступному: маркування на упаковці має бути вичерпним (повним) та правдивим. Ознайомившись з інформацією на етикетці, споживач повинен отримати можливість оцінити показники товару до прийняття рішення про покупку. Також регламентуються й вимоги щодо зручності читання інформації на упаковці: розміри шрифтів, додаткове виділення певної інформації, використання спеціальних графічних символів.

Для експорту знадобиться аналіз маркування на відповідність вимогам країн, де планується реалізація продукції. Без виконання таких вимог неможливо буде пройти митний контроль.

Екологічне маркування на упаковці: хто має право наносити

Правила та вимоги щодо нанесення екологічного маркування в Україні регламентуються стандартом ДСТУ ISO 14020. Екологічне маркування класифікується таким чином:

  • Тип II: позначення певних екологічних характеристик продукції або самодекларування – для нанесення такого маркування не потрібна додаткова незалежна оцінка відповідності. У якості екологічного самодекларування можуть застосовуватись фрази, регламентовані стандартом ДСТУ ISO 14021:2016, або спеціальні символи. Найбільш поширений вид символів - "Листок Мебіуса". Варіанти його використання наведені на малюнку.
  • Тип I: визначення та підтвердження переваг продукту у сфері впливу на довкілля та здоров'я споживачів. Для нанесення такого маркування потрібне підтвердження відповідності екологічних критеріїв, встановлених стандартом ДСТУ ISO 14024:2002, третьою стороною.

За будь-якою інформацією щодо нанесення маркування ви завжди можете звернутись на гарячу лінію "Атестор" за телефоном: +38 (067) 315-30-25